1.téma: Olvassunk a gyermekünknek!

Címkék: témák

2012.07.18. 05:41

  Néhány hónappal ezelőtt a fiam mesélte,hogy a tanító néni megkérdezte az 1-2.osztályosokat,hogy kinek olvasnak otthon és csak ő egyedül tette fel a kezét.Ezért gondoltam,hogy erről a témáról beszélni kell!

  Barnabás 8 éves és még a mai napig teljes áhítattal hallgatja az esti meséket,amiket neki olvasok.Most lehet,hogy néhányan azt gondoljátok,hogy most már nem kezdem el neki olvasni a meséket,ha eddig nem tettem.Szerintem nem késő, alsó tagozatos gyereknél még biztos,hogy nem késő,de talán még idősebbeknéönl is el lehet kezdeni,csak meg kell találni hozzá a megfelelő könyvet.

Sok helyen azt írják,hogy az a gyerek,akinek nagyon sok mesét olvasnak könnyebben megtanul olvasni.Én ezt nem tapasztaltam,de az biztos,hogy nagyszerű motiváció volt arra, hogy meg akarjon tanulni olvasni. Viszont a 4.5 éves Norbi fiamat már most nagyon érdeklik a betűk, mert látja a testvérét olvasni.Nagyon sok betűt megtanult úgy,hogy rákérdezett:"Ez milyen betű?". Pár hónapja teljesen önállóan megtanulta összeolvasni is a betűket.(Mielőtt bárki megvádolna vele: Tanítóként nem ültem le vele megtanítani olvasni, és nem is tervezem! Egyébként ezt másnak sem ajánlom,mert az iskolában csak gondja lesz belőle a gyereknek.A legnagyobb gond,hogy unatkozik,a későbbiekben pedig elmegy a kedve,ha már nem megy olyan egyszerűen.)

Az előbbiek alapján tehát azt állítom,hogy a példa ragadós.A két testvér után a 1.5 éves Barbinak az a kedvenc elfoglaltsága,hogy fogja a könyvet és olvas.Persze nem nagyon értünk belőle semmit,de az egyértelmű,hogy nekünk,illetve magának olvas.

Az én módszerem ezek elérésére a  következő:

  1. Imádok olvasni = személyes példa. Ez a legfontosabb.Mindig nagyon szerettem könyvet olvasni,még most is az internet világában jobban szeretek könyvet fogni a kezembe.Szeretem az új könyv illatát,tapintását és azt az életérzést,amit a könyvolvasás jelent. (Amit most ebből a leírásból éreztek,azt mind átadom a gyerekeknek csak azzal,hogy látják.) Elolvasom az újságokat,sokféle érdekes dolgot nézek meg az interneten.
  2. Apuka is szeret olvasni.Nála nem látnak vastag könyveket,bár a fociról még az is belefér,de az újságot azt biztos,hogy mindig megnézi.->Ismét egy személyes példa.
  3. A testvérek is személyes példa.Erről nem írok többet az előzőekben kitárgyaltam.
  4. Minden délután (mivel a kicsik még alszanak) és minden este alvás előtt mesét olvasok.Mikor még nagy a különbség a gyerekek között,akkor mindegyiknek külön mese van,most már legtöbbször a 8 és 4.5 évesnek már lehet egy mesét olvasni.A pici addig leül közénk és egy másik mesekönyvet nézeget (egy kicsit zavaró,de mostanában már nem csak nézegeti,hanem közben olvassa is),később aztán neki leporellót olvasok.
  5. Második osztályos nagy fiamat idén nyáron már rá tudtam venni,hogy a délutáni mesét ő olvassa nekünk.Nagy türelem kell hozzá,de megéri.Ezzel letudva a nyári olvasásgyakorlás.
  6. Könyvtárba járunk.Beiratkoztunk a Kapuvári és a helyi,Szárföldi könyvtárba is,mindkettőből kölcsönzünk és el is olvassuk.Ezzel kapcsolatban megjegyezném,hogy már most látom,hogy a gyerekek már most jobban eligazodnak a könyvtárban,mint én középiskolás koromban.(Megjegyzem:én a főiskolán tanultam meg igazán használni a könyvtárat.)A gyerekeket már 1.5 éves koruk óta viszem könyvtárba,van nagyon sok szép nekik való könyv és nagyon élveznek ott lenni.A Kapuvári könyvtárban pár éve kialakítottak egy kis játszóházat is a gyermekkönyvtárban így még élvezetesebb az ottlét.Most hallottam,hogy hétfőn és pénteken még babatorna is van.
  7. A gyerekek kapnak a korosztályuknak megfelelő gyermekújságot, amit rendszeresen elolvasunk,megcsináljuk belőle a feladatokat.A gyerekek már alig várják a következőt,szívesen csinálják a feladatokat is,hisz addig is anya odafigyel rájuk,mellettük van,látja milyen ügyesek,biztatja őket.

Próbáljátok ki ezeket a módszereket Ti is,mert nagyon motiválóak a gyermek számára az olvasás megszerettetéséhez.Holnap segítséget adok ahhoz,hogy milyen könyveket érdemes olvasni a gyermeknek.

A bejegyzés trackback címe:

https://fogdakezem.blog.hu/api/trackback/id/tr434663547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása